Ruim een miljoen particulieren hebben vrijdag hun eigen Europese internetdomeinnaam, eindigend op .eu, aangevraagd. Geïnteresseerden konden vanaf 11.00 uur terecht bij meer dan duizend registratiebureaus. Het liep storm.
Vrijdag halverwege de avond hadden 1.010.564 mensen een aanvraag ingediend voor een eu-adres. Dit aantal zal de komende dagen verder oplopen. De aandacht uit Nederland was groot. Het Belgische bedrijf dat de internetdomeinen uitgeeft, Eurid, telde een dikke 130.000 aanmeldingen. Daarmee neemt Nederland een derde plaats in. Alleen in Groot-Brittannië en Duitsland was de interesse groter. Onder de eerste aangevraagde adressen zaten bijvoorbeeld tankstellen.eu, exhibitionist.eu en dekoration.eu. Brussel ziet de invoering van .eu als een grote kans voor de Europese identiteit. ‘Het is ook een goed alternatief voor het Amerikaanse .com. Bedrijven kunnen zo laten zien dat ze in de hele Europese Unie actief zijn’, zei Europees Commissaris Vivianne Reding, verantwoordelijk voor informatietechnologie binnen de EU. De registratie staat alleen open voor inwoners en bedrijven die in de EU zijn gevestigd. De aanmelding kost 12 à 15 euro en verloopt via een groep registratiebedrijven die zijn genoemd op www.eurid.eu. Commissaris Reding raadt mensen wel aan goed rond te kijken naar de goedkoopste aanbieding. Zelf verdient Brussel niets aan de eu-domeinnaam, aldus ambtenaren. Het geld gaat naar de bedrijven die de registratie aanbieden. De tienduizenden EU-ambtenaren en de Europese instellingen zelf gaan 9 mei over op hun eigen domeinnaam. Die dag is de jaarlijkse Dag van Europa. De EU-instellingen gebruiken nu noodgedwongen nog het Amerikaanse .int voor onder meer www.europa.eu.int. Bedrijven en instellingen kregen eerder al de kans om hun eigen eu-adres te claimen. Eurid had daartoe de afgelopen vier maanden ruim 340.000 aanvragen binnengekregen. Een groot deel daarvan is echter afgewezen wegens schending van het merkenrecht of is nog in behandeling, zei Reding. Van alle aanvragen waren er vrijdag slechts 24.676 in gebruik. De concurrentie tussen bedrijven was bijzonder groot. Eurid past een simpel principe toe: die het eerst komt, het eerst maalt. Zo kon het gebeuren dat de autofabrikant Land Rover het adres discovery.eu misliep, omdat de televisiezender Discovery net iets eerder was. Discovery is een automodel van Land Rover. Ralph Lauren en Nestlé grepen naast polo.eu. Volkswagen heeft dat adres gekregen. Termen als sex, news en hotel waren onder bedrijven erg in trek als Europees internetadres. Een Zweedse onderneming heeft als eerste de domeinnaam sex.eu geregistreerd en maakt daarom grote kans dit adres te krijgen. Bron: Volkskrant |